čtvrtek 15. října 2015

Cuketová polévka s nivou

Venku je kosa jak blázen a já jsem promrzlá na kost. Přibíhám domů, topení je naštěstí zapnuté, ale mě je stejně pořád zima. Zapaluji větší než malé množství svíček, ale ani ty mě zahřát nedokáží. Co naplat, je to jasné, zahřátí musí přijít zevnitř. Chvilka rozhodování, jestli je lepší sklenka červeného nebo polévka, ale kručící žaludek dává jasně najevo, že jedině druhá možnost je správně. 
A tak se vrhám na poslední větší cuketu, která mi tu zbyla po návštěvě u rodičů a zapaluji sporák. A konečně mi začíná být teplo...


Cuketová polévka s nivou a krutony

1kg cuket                                   1,5l zeleninového nebo drůbežího vývaru
2 menší cibule                            200g nivy
2 lžíce oleje                                2 lžičky sušeného oregana
2 lžíce másla                             sůl a pepř
pár plátků toustového chleba       2 kelímky smetany ke šlehání

Cibule nakrájíme na jemno, cukety omyjeme, rozkrájíme, vyhodíme střed se semínky a zbytek nakrájíme na kostky. Na oleji necháme zesklovatět cibuli, přidáme nakrájenou cuketu, lehce osmahneme, přisypeme oregano a zalijeme vývarem. Osolíme a opepříme a vaříme asi 20 minut, dokud není cuketa hodně měkká. Mezitím rozehřejeme troubu na 180°C, nakrájíme toustový chleba na kostky, dáme na plech a nasucho pečeme asi 5 minut. Polévku rozmixujeme tyčovým mixérem, přidáme do ní polovinu nivy, obě smetany, odstavíme z ohně a necháme v ní pro zjemnění rozpustit dvě lžíce másla. Podáváme s krutony a zbytkem nastrouhané nivy.

Tuhle polévku mám moc ráda pro její jemnou chuť. Ale já mám popravdě ráda skoro všechny polévky, až se trochu bojím, že vás tu začnu zaplavovat hromadou polévkových receptů úměrně s tím, jak se bude ochlazovat a bude stoupat má potřeba zahřívání...
Ale snad vám to nebude vadit...

Krásný upršený den!
K.

2 komentáře:

  1. tipů na dobrou polévku nikdy není dost :-). a tady tu určitě vyzkouším. už jenom čtení návodu ve mně vyvolávalo slinění :-D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, určitě vám bude chutnat ;) A receptů na polévku bude určitě přibývat ;)

      Vymazat

Díky za váš komentář